Modélisation du comportement vibratoire du tracteur agricole
In order to predict the vibrations transmitted to the agricultural tractor's driver, an analytical model is elabored through the assembly of the tyre's model, the cab suspension and the seat suspension models. This model takes into account the non linear characteristics of both cab and seat suspension. It also utilizes the dynamic characteristics of the rolling tyres. This model was validated by means of tests at the standard track (ISO-5008). Finally, a parametric optimization of the secondary suspensions (cab and seat) was carried out accordingly with the evaluation of the vibration injuries on human body through ISO-2631 standard. The solution allowed a significant reduction of the vibrations transmitted to the driver. / Dans le but de prédire les vibrations transmises au siège du conducteur du tracteur agricole, un modèle dynamique est élaboré à partir de l'assemblage des modèles des pneumatiques et des suspensions de cabine et du siège. Ce modèle tient compte des non linéarités de raideur et d'amortissement des suspensions de cabine et du siège et utilise les caractéristiques dynamiques des pneumatiques mesurées durant le roulage du véhicule. Ce modèle a été validé expérimentalement sur la base d'essais sur piste normalisée (ISO-5008). Par la suite, une optimisation paramétrique des suspensions secondaires (cabine et siège) a été effectuée conformément aux normes d'évaluation des nuisances des vibrations sur le corps humain (ISO-2631). La solution obtenue a permis de réduire de manière significative les vibrations transmises au conducteur.
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